Керівникам
навчальних закладів, педагогам, методистам
Міністерство освіти
і науки, молоді та спорту України підведено підсумки аналізу організації
навчально-виховного процесу у старших групах дошкільних навчальних закладів та
1-х класах загальноосвітніх навчальних закладів (лист МОНмолодьспорт від
21.01.13 №1/9-37.
У листі визначено
завдання для подальшої роботи:
забезпечити
постійний контроль за дотриманням вимог Базового компоненту дошкільної освіти,
програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», Державного
стандарту початкової загальної освіти, Державних санітарних правил і норм
влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та рекомендацій
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України щодо організації навчально-виховного
процесу у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах та інших
законодавчих і нормативних документів, що регулюють надання освітніх послуг;
забезпечити
ознайомлення вихователів з навчальними програмами для початкових класів загальноосвітніх
навчальних закладів з метою застереження освіти дітей дошкільного віку за
програмою 1-х класів;
забезпечити
ознайомлення учителів початкових класів з Програмою розвитку дітей старшого
дошкільного віку «Впевнений старт»;
створити обласні та
районні школи для вчителів початкових класів з метою підготовки до впровадження
нового змісту початкової загальної освіти.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ,
МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
від 21.01.13 № _1/9-37____
на № ___ від
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управління (департаменти) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
Про
підсумки аналізу організації
навчально-виховного
процесу
у старших
групах дошкільних навчальних закладів
та 1-х
класах загальноосвітніх навчальних закладів
Міністерством проаналізовано інформацію, що надійшла з Державної інспекції
навчальних закладів України, управлінь (департаментів) освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій на виконання
листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 16.11.2012 №
1/9-840 щодо вибіркової перевірки організації навчально-виховного процесу у
старших групах дошкільних та 1-х класах загальноосвітніх навчальних закладів.
Аналіз організації навчально-виховного процесу у старших групах дошкільних
навчальних закладів та 1-х класах загальноосвітніх навчальних закладів показав,
що у районних центрах та містах створена система методичної роботи з
педагогічними працівниками дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів.
Вихователі старших груп дошкільних навчальних закладів та вчителі початкових
класів загальноосвітніх навчальних закладів усіх областей в цілому мають
достатній рівень науково-теоретичної, фахової та методичної підготовки,
запроваджують у навчально-виховному процесі інноваційні методи, прийоми,
елементи технологій та інформаційно-комунікаційні засоби навчання з урахуванням
вікових особливостей вихованців та учнів. В цілому, у дошкільних навчальних
закладах посібники, якими вихователі користуються в роботі з дітьми старшого
дошкільного віку, входять до Переліку навчальних видань, рекомендованих для
використання в дошкільних навчальних закладах у 2012/2013 навчальному році
(лист МОНмолодьспорту України від 13.08.2012 № 1/9-568 «Про чинні програми та
посібники для дошкільних навчальних закладів»). Скарг з боку батьків дітей
старшого дошкільного віку та першокласників на будь-які порушення в організації
навчально-виховного процесу не надходило.
Вчителі 1-х класів
загальноосвітніх навчальних закладів використовують диференційований підхід,
методи словесного заохочення учнів, прийоми психолого-педагогічної підтримки їх
діяльності.
Разом з тим, під час перевірки виявлено низку порушень і недоліків, які
потребують усунення. В окремих навчальних закладах:
- при проведення занять для п’ятирічок не дотримуються вимоги до тривалості
занять;
- вчителі задають дітям домашні завдання, крім того обсяг цих домашніх
завдань набагато більший, ніж обсяг виконаної роботи на уроці.
Найбільше порушень вимог законодавства виявлено
у суб’єктів господарювання, що надають послуги в сфері дошкільної освіти та
здійснюють підготовку дітей до навчання в школі:
- відсутність ліцензії на надання освітніх послуг
у сфері дошкільної освіти;
- відсутність необхідного
програмно-методичного забезпечення;
- використання навчальної літератури, що не має відповідного грифа
МОНмолодьспорту;
- здійснення оплати за освітні послуги готівкою без відповідного
бухгалтерського обліку;
- проведення занять особами, з якими не оформлено трудові або
цивільно-правові відносини;
- відсутність медичної книжки; допущених до роботи з дітьми окремих
працівників;
- не відповідність режиму роботи окремих закладів установленим
санітарно-гігієнічним вимогам, не погодженого з місцевим органом управління
освітою та СЕС;
- проведення навчальних занять з підготовки дітей до школи протягом восьми
годин у день;
- надання домашніх завдань дітям дошкільного віку.
Також виявлено, що від часу заснування контроль за освітньою діяльністю
всіх перевірених суб’єктів відповідними місцевими органами управління освітою
не здійснювався.
Зважаючи на вище зазначене, управліннями
(департаментами) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій необхідно:
забезпечити постійний контроль за дотриманням вимог
Базового компоненту дошкільної освіти, програми розвитку дітей старшого дошкільного
віку «Впевнений старт», Державного стандарту початкової загальної освіти,
Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх
навчальних закладів та рекомендацій Міністерства освіти і науки, молоді та
спорту України щодо організації навчально-виховного процесу у дошкільних та
загальноосвітніх навчальних закладах та інших законодавчих і нормативних
документів, що регулюють надання освітніх послуг;
забезпечити ознайомлення вихователів з навчальними
програмами для початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів з метою
застереження освіти дітей дошкільного віку за програмою 1-х класів;
забезпечити ознайомлення учителів початкових класів з
Програмою розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт»;
створити обласні та районні школи для вчителів кожної паралелі початкових
класів для підготовки педагогічних працівників до впровадження нового змісту
початкової загальної освіти та забезпечити їх змістовий та методичний
консультаційний супровід, зокрема, «Школи для вчителів 1-х класів», а також
«Школи для вчителів 2-х, 3-х, 4-х класів».
Заступник Міністра Б.
Жебровський
Аналітична довідка
про узагальнені
результати проведення
Всеукраїнських інтернет-зборів батьків
першокласників
На виконання
наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 04.10.2012 р.
№ 1073 «Про проведення інтернет-зборів батьків першокласників» з 5 по 25 жовтня
2012 р. було проведено інтернет-збори батьків першокласників.
Інформаційні
матеріали для обговорення було розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua).
Інформаційно-технічний
супровід зборів здійснював Департамент загальної середньої та дошкільної освіти
МОНмолодьспорту України.
Всеукраїнські
інтернет-збори батьків першокласників проведено з метою вдосконалення
організації навчально-виховного процесу в перших класах загальноосвітніх
навчальних закладів.
Всього
отримано 2217 повідомлень від респондентів. Серед них - 976 повідомлень за
результатами колективних обговорень.
За
попередніми підрахунками в Інтернет – зборах брало участь 16 857 батьків
учнів перших класів.
На запитання
про умови навчання дитини у 1 класі 92,7 відс. респондентів
повідомили, що їх влаштовують повністю умови навчання дитини у школі. 5,3 відс.
батьків умови навчання їхньої дитини влаштовують частково, а 2 відс. батьків не
задоволені умовами навчання їхніх дітей у школах. Так, вони висловили
стурбованість не відокремленістю початкової школи від основної і старшої,
невідповідністю шкільних меблів віковим особливостям першокласників,
застарілістю шкільного обладнання, недостатнім опаленням шкільних приміщень,
відсутністю кімнат для відпочинку першокласників.
100 відс.
респондентів повідомили про достатнє забезпечення першокласників підручниками.
Якість підручників повністю
задовольняє 69 відс. респондентів, частково задовольняє 32 відс. дописувачів 9
відс батьків не задоволені змістом підручників для учнів 1 класів. Так, їхні
повідомлення указують на складність подачі навчального матеріалу та
незадовільний ілюстративний матеріал підручників.
Організацією харчування першокласників задоволені близько
77 відс. респондентів. 11
відс. батьків висловлюють часткове задоволення організацією харчування їхніх
дітей. Понад 12 відс. дописувачів указує на низьку якість харчування. Нарікання
викликає одноманітність, відсутність у меню свіжих овочів і фруктів, масла та
сиру.
89 відс.
батьків указують на необхідність функціонування групи продовженого дня для учнів
перших класів. Близько 10 відс. батьків висловлюються про необхідність
короткотривалого перебування учнів 1 класів на групі продовженого дня, близько
1 відс. респондентів вважать групи продовженого дня не обов’язковими.
Усі
дописувачі вважають, що група продовженого дня
обов’язково має бути безпечною для перебування дитини, з відпочинком на свіжому повітрі на
облаштованому спортивному майданчику і гарячим харчуванням та обов'язковим
денним сном або відпочинком першокласників, - такою, що продовжує формувати
дитячий колектив, забезпечує умови для спілкування дітей. У значній частині
висловлювань ідеться про використання
вчителем індивідуального підходу до кожної дитини.
Понад 91
відс. респондентів уважають, що для першокласників мають функціонувати групи
продовженого дня для кожного класу окремо (клас-група. 8,5 відс. дописувачів
висловлюються за ефективність організації груп продовженого дня однієї вікової
категорії – однієї на паралель перших класів. Близько 0,5 відс. батьків
вважають, що група продовженого дня має бути різновіковою.
Усі
дописувачі хочуть бачити поруч зі своєю дитиною небайдужого професіонала -
учителя початкових класів чи вихователя групи продовженого дня.
Значна
кількість повідомлень стосуються
важливості під час роботи групи
продовженого дня роботи гуртків за інтересами, проведення різноманітних
інтелектуальних, розвиваючих ігор, читання художніх творів, проведення цікавих
виховних бесід, а також наявності ігрових куточків та кімнат відпочинку.
Близько 22
відс. батьків висловлюються за необхідність організації роботи чергової групи
продовженого дня до 19.00 з урахуванням графіка роботи батьків.
Понад 60
відс. батьків стурбовані можливим скороченням груп продовженого дня, у той час,
як потреба у їх функціонуванні з кожним роком зростає.
11 відс.
батьків вважають, що група продовженого дня необхідна першокласнику лише у тому
випадку, якщо у батьків немає можливості забирати дитину одразу після
закінчення уроків.
Усі
дописувачі одностайно висловлюються за те, що батьки повинні бути спокійними за
свою дитину під час її перебування у групі продовженого дня; умови повинні бути
такими, що максимально зберігають здоров'я дитини та допомагають ій відпочити
та підготуватися до навчальних занять на
наступний день.
Близько 85
відс. повідомлень указують на досить чисельну низку чинників, що впливають на здоров’я дитини.
Респонденти указують, насамперед, на психологічно - емоційний стан дитини, її
фізичне загартування, відповідність санітарно-гігієнічних умов фізичному
розвитку дітей, умови освітлення робочого місця дитини, відповідний
температурний режим у класі та школі, збалансованість навантаження та
відпочинку, захворюваність інших дітей, комфортний та гігієнічний одяг,
відповідне шкільне обладнання (парти); зменшення часу перебування дитини на
свіжому повітрі, малорухомий спосіб життя через не унормоване спілкування з
телевізором, комп'ютером, стільниковим телефоном, недостатня увага дорослих до
правильної постави дитини, перевантаження першокласників великими за обсягом
завданнями, зокрема у школах з поглибленим вивченням іноземних мов.
Зауважимо,
що на сьогодні не всі батьки першокласників поінформовані, що учням 1 класу
домашні завдання не задаються.
Організацією уроків фізичної культури в 1 класі задоволені повністю 78 відс. респондентів; частково
задоволені – 14 відс.; 8 відс. дописувачів не задоволені якістю організації та
проведення уроків фізичної культури.
Значна
частина тривожних висловлювань стосується якості проведення уроків фізичної
культури у 1 класах педагогами, які не володіють методикою роботи з учнями
початкових класів; неякісної заміни цих уроків. Це завдає значної шкоди
здоров'ю першокласників.
Безпечне перебування дитини у школі задовольняє 61 відс. батьків.
28 відс. вважають його не достатньо безпечним, а 11 відс. батьків
висловлюють тривогу щодо небезпечного перебування дитини у навчальному закладі.
Більшість
респондентів переконані, що безпека дитини у школі визначається не лише
професіональною охороною, але й взаємними стосунками дітей один з одним,
впливом нового соціуму на дитину-першокласника. Батьки першокласників
переконані в тому, що охорона в школі має бути добросовісною та професійною, що
першокласники почуватимуться у більшій безпеці, якщо початкова школа буде
відокремлена від основної і старшої. Понад 20 відс. повідомлень вказують на те,
що безпечне перебування дитини у школі залежить від ефективної організації
навчально-виховного процесу, під уважного ставлення до дітей педагогічних
працівників та урахування ними вікових особливостей першокласників.
Дописувачі
свідомі важливості правильного сімейного виховання та навчання дітей у родині
правил поведінки, важливості усвідомлення батьками та педагогами особливості
навчання дитини саме в початковій школі, важливості докладання спільних зусиль
для досягнення оптимального результату не лише у навчанні та вихованні дитини,
а й у забезпеченні умов для безпечного перебування першокласника у школі.
Організацією навчання учнів іноземної мови з 1 класу задоволені повністю 83 відс. респондентів; частково
задоволені – 13 відс. 4 відс. дописувачів не задоволені якістю організації та
проведення уроків іноземної мови. Зокрема,
незадоволення батьків викликані низьким рівнем володіння вчителем методикою навчання учнів 1 класу
іноземної мови.
Понад 92 відс. респондентів переконані, що оцінювання
навчальних досягнень у 1 та 2 класах має бути вербальним. Вони вважають,
що оцінювання має бути доступним, зрозумілим
для дітей, супроводжуватися поясненням учителя; дитина має поступово зрозуміти
принцип 12-бальної системи оцінювання.
5 відс. батьків висловлюються за поступове введення
бальної системи оцінювання з 2 класу.
1, 5 відс. дописувачів
висловлює думку щодо оцінювання
навчальних досягнень учнів початкових класів у балах, починаючи з 1 класу.
Близько 1,5 відс. повідомлень схвалюють можливість
комплексної системи оцінювання
навчальних досягнень учнів початкових класів (вербальної та невербальної).
Майже всі респонденти схвалюють позицію Міністерства щодо
майбутнього безбального оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів з
фізичної культури, образотворчого та музичного мистецтва, основ здоров’я,
«Сходинки до інформатики».
Майже всі
повідомлення дописувачів говорять про необхідність тісної співпраці педагогічного та батьківського
колективів.
Близько 90 відс. батьків наголошують на тому, що
співпраця має бути злагодженою, щоденною, взаємною, плідною, відвертою і
чесною, довірливою, відповідальною, спрямованою на спільне вирішення проблем,
які виникають. Важливою для них є: інформування батьків не лише про невдачі й
проблеми дитини, але і про її успіхи; бесіди з психологом; урахування під час навчально-виховного процесу
індивідуальних особливостей кожної дитини. Про необхідність адекватного
реагування батьків на поради вчителя зазначають близько половини респондентів.
У значній частині повідомлень ідеться про важливість
батьківських зборів, вчасних консультацій, телефонного зв'язку; спільного
відзначення з учителем, дітьми і батьками свят; проведення позакласних заходів
(екскурсій, туристичних походів; проведення диспутів, круглих столів тощо.
Переважна
більшість батьків, які взяли участь у інтернет-зборах налаштовані на тісну
співпрацю з учителем, можуть і готові допомагати педагогам вирішувати питання
навчально-виховного процесу; вважають обов’язковим компонентом плідної
співпраці взаєморозуміння між батьками і учителем; хочуть допомоги від
учителя щодо наукових підходів до
навчання і виховання першокласників, зокрема, щодо виховання особистості;
розумового, психічного розвитку дитини тощо; бажають якнайповнішої інформації
про кожен шкільний день у житті дитини.
Понад 75
відс. батьків очікують від навчання дитини в початковій школі не лише вміння грамотно писати, читати,
рахувати, але і думати, робити висновки, формувати власну думку та вміти
знаходити спільну мову в будь-якому колективі.
Для 18 відс.
батьків важливим є сформованість у дитини бажання вчитися.
Майже для
всіх респондентів важливим є уміння дитини бути організованою, самостійною
та уважною, умотивованою до подальшого
навчання.
Значна
частина батьків вважає, що їхня дитина
повинна бути компетентною та легко адаптуватися до умов життя,
реалізувати можливості, долучитися до реалізації різних проектів, бути людяною.
Більшість
дописувачів сподіваються, що їхні діти повинні закінчити початкову школу з
бажанням навчатися далі, з твердим переконанням, що подальше навчання буде
цікавим, захоплюючим, успішним. Важливо, щоб їхні бажання навчатися не були
скасовані недоброзичливим ставленням
дорослих, або непосильним навчальним навантаженням у школі та великим
обсягом домашніх завдань.
Як, на Вашу думку, можна поліпшити
організацію навчально-виховного процесу в перших класах.
Понад 98 відс. батьків вважають, що вчити дитину жити — основне
завдання школи, тому навчання і виховання та розвиток дитини - поняття
нероздільні, оскільки цілеспрямоване формування особистості відбувається
постійно, також і під час навчально-виховного процесу.
Лише 2 відс.
дописувачів важають, що школа повинна тільки навчати дітей.
Для поліпшення навчально-виховного процесу у початковій школі близько 20 відс. респондентів пропонують переглянути
навчальні програми і навчальні плани для зменшення навантаження на першокласників,
більше часу відводити на виховання і зміцнення здоров'я дітей.
37 відс.
повідомлень свідчить про необхідність обов'язкового зменшення наповнюваності
учнів у класах. Близько 17 відс. батьків переконані, що дитина має розпочинати
навчання у школі з 7 років.
Близько 85
відс. батьків закликають відмінити невиправдані тестування дітей за програмою 1
класу при вступі дітей до школи.
Про збалансованість харчування у школах та про
його належне фінансування державою йдеться у значній частині повідомлень.
Понад 30
відс. дописувачів вважають, що у 1 класі слід більше уваги приділяти стану здоров'я дитини, рухливим
перервам, прогулянкам на свіжому повітрі, про можливість проводити частину
кожного уроку і ігровій формі.
Близько 10
відс. повідомлень вказують на важливість розміщення на території шкіл більшої
кількості рослин, клумб, на упорядкованість та естетичність шкільної території.
Близько 16
відс. батьків повідомляють про необхідність шаф для того, щоб учнів 1 класу
могли залишати в них підручники, змінне та спортивне взуття тощо.
У багатьох
повідомленнях, окрім зазначених проблем, порушуються питання необхідності
постійного підвищення кваліфікації як молодих, так і досвідчених вчителів
початкових класів для удосконалення якості навчання та виховання
першокласників, забезпечення шкільних бібліотек сучасною літературою та
періодичними виданнями для учнів початкових класів; про забезпечення шкіл
сучасним обладнанням та необхідною сучасною технікою; про належне і своєчасне
фінансування навчальних закладів; про необхідність роботи групи продовженого
дня окремо для першокласників з денним сном та відпочинком; про обов'язкову
роботу психолога з учнями перших класів та їх батьками.
Респонденти висловлюють подяку за можливість висловити
думку щодо важливих проблем організації навчально-виховного процесу в перших
класах загальноосвітніх навчальних закладів.
Директор департаменту О.В. Єресько
Щербакова Л.Ф.,
481047-68
Немає коментарів:
Дописати коментар